پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان


  چاپ        ارسال به دوست

تلخیص گزارش مطبوعاتی رسانه های آلمانی از نمایشگاه ایران فرهنگ های کهن «میان آب و بیابان»

 

 

 

 

از یکجانشینی انسان تا اولین امپراطوری بشرو معرفی باغ ایرانی

نمایشگاه ایران فرهنگ های کهن، میان آب و بیابان، چشم اندازی نو، از سرزمینی کهن را با تصاویر کمتر شناخته شده از تاریخ کهن ایران زمین از هزاره ی هفتم قبل از میلاد مسیح تا آغاز هخامنشیان (هزاره ی اول قبل از میلاد) در اروپا به چشم بازدید کننده گان می گشاید. چشم انداز سرزمینی که دروازه های خود را برای بیش از چند دهه به روی دنیا بسته بود. از برف های همیشگی قله های البرز و زاگرس گرفته تا داغی سوزنده کویر لوت، ایران سرزمین تضادها و افراط بوده است. همین کویرها و کوه ها هستند که دره های بارور، واحه های باشکوه و فرورفتگی های زیست محیطی را که از زمان یکجانشینی انسان مورد استفاده قرارمی گیرند را درون خود جای داده اند. در همین جا در هزاره ی هشتم قبل از میلاد مسیح، ابتدا روستاها بوجود آمدند، سپس شهرهایی که در آنها صنایع دستی و تجارت رشد یافت و در نهایت کشورهایی که نام هایشان از مکاتبات و مناظره ها با بابل و بعدها یونان باقی مانده است. اینجا است که تمدن پارس ریشه گرفته است، تمدنی که توسعه اش با ظهور سلسله هخامنشیان به اوج خود رسید. کوهستان، امنیت و منابع اولیه را ارائه می داد و جنگل حیوانات وحشی و موجودات اساطیری را در خود جای داده بود. گواه این ادعا، نقوش و تصاویر حک شده از مبارزه حیوانات، بر روی ظروف سنگی کشف شده در گورستان جیرفت واقع در جنوب شرقی ایران، نقاشی های خلاقانه روی آفتابه های سرامیکی منطقه شوش و یا رسم صحنه های نبرد روی جام های طلای کشف شده در حسنلو می باشد.

برای اولین بار در دنیا، گنجینه های یافته شده از قبور دو شاهزاده خانم عیلامی و یافته های خیره کننده از گورستان جیرفت در این نمایشگاه، در معرض تماشای عموم علاقه مندان قرار گرفته است این نمایشگاه با همکاری موزه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تالار  Bundeskunsthalle   در شهر بن برگزار شده است.

به گفته ی راین وولف، مدیر موزه، این همکاری مشترک بین ایران و آلمان بسیار هدفمند بوده و در این میان هرگز مشکلی پیش نیامده است. برخلاف آن در برلین نمایشگاهی که قرار بود در ماه دسامبر از مجموعه ی ارزشمند هنر معاصر (جمع آوری شده توسط فرح دیبا قبل از انقلاب اسلامی در ایران) برگزار شود پس از چند بار تغییر در تاریخ برگزاری به دلیل عدم صدور مجوز خروج این آثار، لغو شد. البته که واضح است پروژه بن و برلین از نظر محتوا و پیش زمینه بسیار متفاوت هستند.

مونیکا گروترز وزیر فرهنگ آلمان برپایی این نمایشگاه را نقطه ی عطفی در روابط فرهنگی ایران و آلمان توصیف کرد آن هم در شرایط  دشوار سیاسی امروز جهان. معاون سازمان میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان، قبل از بازگشایی نمایشگاه براین نکته تأکید کرد که ایران و فرهنگ مردمان این سرزمین، همیشه صلح دوست بوده است. تنوع فرهنگی بسیار مهم است. طالبیان در مصاحبه با یک شبکه ی تلویزیونی بر این نکته نیز تأکید کرد که مهم، انتقال تصویری متفاوت از ایران به وسیله ی این نمایشگاه است. چراکه تصویر نشان داده شده از ایران در غرب همیشه با پیش زمینه ای از نقض حقوق بشر عجین است. ² طالبیان در جایی دیگر میگوید: تفاوت این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه هایی که تاکنون برگزار شده در این است که در اینجا تاریخ ایران از دوره ی (به ویژه) نوسنگی تا قبل از هخامنشیان در چهار دوره در سالن هایی که با رنگ های مختلف  طراحی شده اند به نمایش گذاشته شده. این نمایشگاه بیانگر تلاش مردم ایران و چگونگی شکل گیری این سرزمین است. با بازدید از این نمایشگاه می توان فهمید ایران کجاست.¹

کسی که غرق در این نمایشگاه می‌شود به سرعت سیاست امروز جهان را از یاد می برد. بیش از 400 قطعه عتیقه از ایران امروز و وجود این تنوع اقلیمی در این کشور توجه زیادی را طلب می کند. این نمایشگاه روایتگر یک تاریخ است از یک‌جا نیشینی تا ساخت اولین شهرها، زبان و خط، داد وستد، ساخت معابد. همچنین عواقب حفاری های غیرقانونی نیز در این نمایشگاه مشهود است. به گفته سوزانه آنن در سال 2001 برای اولین بار برخی از آثار باستانی جیرفت در حراجی های بین المللی ارائه شدند و پلیس آنها را ضبط کرد و سازمان های مربوطه در ایران هم به سرعت عکس العمل نشان دادند ولی متاسفانه بازهم آثار مهمی از دست رفته اند که اگر در عملیات باستان شناسی کشف می شدند الان به آن ها دسترسی داشتیم.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده طبق اطلاعیه ی موزه برای نخستین بار است که در خارج از ایران در معرض نمایش عموم قرار داده می شوند. مانند ظروف سنگی از شهرستان جیرفت و یافته هایی از قبر دو شاهدخت ایرنی متعلق به پادشاهی عیلام. همینطور پیکر نگاره ی زنی نشسته، ساخته شده از خاک رس متعلق به دوره ی 7000 تا 6100 قبل از میلاد مسیح یا طرح یک خانه متعلق به 6200 تا 5300 قبل از میلاد مسیح. یافته هایی مانند ظروف و منسوجات که ازآرامگاه های بزرگ کشف شده اند، همینطورمدل یک معبد همگی در یک دوره ی خاص در آرامگاه ها جاسازی شده اند.

 

باغ ایرانی یا بهشت ایرانی

اولین باغ‌ها در ایران ساخته شده اند. مجموعه نه باغ ایرانی در ایران به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. همانطور که سرپرست نمایشگاه سوزانه آنن توضیح می دهد، باغ ایرانی به عنوان یک میراث جهانی تصویر میشود، که اغلب در بیابان ها و برای گریز از گرما و خشکی سرپا شده اند. برای آشنایی بازدید کننده گان با باغ ایرانی، در محل میدان مقابل موزه یک ماکت از این باغ  ساخته شده است. باغی محصور شده با دیوارها در زمینی به مساحت 400 متر مربع، شامل یک حوض و درختانی از لیمو و انار.²

 

 

جهان طبیعی و اساطیری

آثار ارایه شده با تزیینات غنی خود ببینده را تحت تاثیز قرار میدهد. این تزیینات اطلاعات زیادی در مورد زندگی روزمره انسان های عصر برنز در جنوب شرقی ایران به دست میدهد. بر روی دیوارهای بیرونی ظروف، صحنه های عجیب و غریب از الهه ها، خدایان و موجودات اساطیری  تصویر سازی شده‌اند. بر یکی از این ظروف یک الهه مرد عضلانی دو پلنگ ایستاده بر دم هایشان را در هوا نگه داشته. در دیگری از پیشانی گاومیش ها رودخانه ای می جوشد و بر پیرامون ظرفی دیگر تصویر ماری است که بر آن پیچیده. شده است. باربارا هلوینگ متصدی نمایشگاه که به نمایندگی از موسسه باستان شناسی آلمانی تا سال 2007 در ایران کار کرده و آثار نمایش داده شده را انتخاب کرده می گوید: این موجودات با قدرت خدایی کارهای فرا انسانی انجام می دهند. که قدرت انجام این کارها را با چیره شدن بر نیروهای موجود در محیط اطراف خود به دست می آورند. در سال 2003 ایران اشیاء سرفت شده در حفاری های غیر مجاز از منطقه جیرفت را از سارقان بازپس گرفت و همانطور که باربارا هلوینگ می گوید آنچه در نمایشگاه بن در معرض دید عموم قراردارد جزء اولین گروه از این اشیاء کشف شده در عملیات پلیس هستند.

 

 

تاریخچه یکجانشینی

خوشبختانه نمایشگاه بن برای بازدید کنندگان این امکان را فراهم کرده که می توانند خود را در جهان شگفت انگیز تمدن ایران غوطه ور کنند. وجود پراکندگی های گیاهی در دره ها، حاشیه ی بیابان ها و در سواحل دریای کاسپین 7000 قبل از میلاد مسیح باعث بوجود آمدن واحه هایی با پوشش گیاهی غنی شدند اما با این وجود از سوی دیگر، عده‌ای پناه دره های کوه‌ها را برای زندگی انتخاب کردند تا از هجوم قبایل موجود در زمینهای پست بین النهرین در امان باشند.

در 3800 قبل از میلاد مسیح اولین دولت شهرها با مدیریت مرکزی در ایران به وجود آمدند. نکته ی قابل توجه اینجاست که مردم آن زمان قادر به طراحی نقشه های شهری به آن پیچیدگی بوده اند. مهرهای استوانه ای اثبات می‌کنند که حتی برخی خانه‌ها چند طبقه ساخته می شدند. کاخ ها با شکوه و عظمت خاصی پدید می آمدند. پس از تخریب چغازنبیل در یک آتش سوزی  ویرانگر، فرهنگ این سرزمین در شوش به تکامل خود ادامه دادو بعد از آن به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد. به کمک وسایل نقلیه ای همچون الاغ، کشتی و شتر فروش مس و نقره رونق و شتاب گرفت. 400 قطعه اشیاء نمایش داده شده در این نمایشگاه بازدید کننده را با خود به یک سفر واقعی می‌برد که در آن شاهد  طلوع  سپده دم تمدن است، جایی که چشم‌ها رو به تمدنی غنی باز می‌شود.

سرپرست نمایشگاه سوزانه آنن می گوید: ما در اینجا با فرهنگ هایی روبرو هستیم که محرک های بصری خود را از محیط زیست خود دریافت کرده‌اند. به طور مثال در کوه های زاگرس، که اولین یکجانشینی در آنجا صورت گرفته است، بز های وحشی و بز کوهی وجود داشته اند، که تصاویر آن‌ها بر ظروف یافت شده قابل مشاهده می باشد.

ایران در 3000 قبل از میلاد مسیح به شاه نشین هایی کوچک با رهبران نظامی تقسیم شده بود که رفتارهای تظامی آنان یادآور جنگ سالاران است. آن‌ها همراه با سلاح و خنجرهای ساخته شده توسط استادان هنرمند به خاک سپرده شده‌اند. ظروف منقش به طرح های انسات/حیوان در غالب گاو یا آهو نیز در قبور این نظامیان یافت شده‌اند. در آن زمان جام های طلا با طراحی استادانه منقش به کرکس، بز کوهی یا بز وحشی برای آشامیدن استفاده میشدند.

 

 

جواهرات یافت شده از قبور دو شاهدخت عیلامی

علاوه بر یافته های جیرفت یک گنج باستانی دیگر برای اولین بار از ایران خارج شد. جواهرات یافت شده از قبر این دو شاهدخت منعکس کننده شکوه و جلال صاحبان آن‌ها ست. اسکلت این دو زن در سال 2007 در عملیات ساخت و ساز در جایی در نزدیکی خلیج فارس  (منطقه ای از رام هرمز) یافت شد. این دو شاهدخت با دستبند، حلقه و زنجیر طلا آراسته شده اند. نکته مهم اینجاست که حلقه ها دارای خط نوشته هایی هستند که متخصیص را قادر به شناسایی نیاکان آن‌ها می کند³. این قبور و محتویات کشف شده در آنها نشاندهنده ی دوره ی ذوب فلز و طلاسازی پیشرفته در ایران باستان است.

 

 

گسترش تجارت

در قسمتی از نمایشگاه به معرفی سیستم شمارش از هزاره ی چهارم قبل از میلاد مسیح بر میخوریم. مهرهای کروی شکل سیستم دیوان سالاری آن زمان را به نمایش می گذارند. در دولت ها وایالت های آغازین هزاره ی چهارم پیش از میلاد موسسات مرکزی بر سیستم کار وکالا نظارت داشته اند. آن ها از سیستم ویژه ای برای ثبت مقدار و میزان کالاها استفاده می کردند. برای این کار از سنگ های شمارش موسوم به توکن استفاده میشد. هر کدام از این سنگ ها با اشکال مختلف کالای معینی را مشخص می کرده اند و پس از معاملات داخل کره های بزرگتری از خاک رس قرار داده می شدند.¹

 

نمایشگاه بن نشاندهنده ی اولین یکجانشینی، اولین شهرسازی ها و همینطور دست آوردهای فرهنگی مردمان سرزمین پارس می باشد. بیش از 400 اثر ریشه مشترک فرهنگی بشر را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه در تالار Bundeskunsthalle شهر بن از تاریخ  13 آپریل 2017 آغاز شده و تا 20 آگوست 2017 به کار خود ادامه خواهد داد.


منابع خبر:

1. Bundesunsthalle/persien Garten, Bundeskunsthalle/Iran-Ausstellung, Bundeskunsthalle/Facebook

2. fnp.de

3. de.gantara.de


١٤:٣٦ - 1396/03/12    /    شماره : ٦٧٩٣٩٧    /    تعداد نمایش : ١٧٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
Yalda Nacht

Women

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

biblio

Instagram (Iran_Kultur)

Reise in den Iran

Iran & Kultur

Islamic Scolar schools

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Iran & Kultur/website

شرق شناسی

MenaLib

مرکز فردوسی

studie

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

iranyad.ir

Islamic Republic News Agency

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت