پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان


  چاپ        ارسال به دوست

«زندگی ایرانی به روایت سینما»

در مورخ 27 نوامبر 2017 برابر با 6/9/1396 و در چارچوب برنامه ریزی و توافقات مشترک انجام شده با مسئولان انسیتو فیلم آلمان، کمپانی فیلم‏سازی واروانی و بنیاد سینمایی فارابی در محل موزه سینمای آلمان واقع در شهر فرانکفورت برگزار گردید.

 

برای برنامه یادشده پس از بررسی های متعدد و هماهنگی با طرف های آلمانی از جمله کارشناسان انسیتو فیلم آلمان، سه فیلم از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی جهت نمایش برگزیده شدند: «خانه خیابان چهل و یک، خداحافظی طولانی و پدر آن دیگری».

برای این رایزنی هدف از گزینش فیلم های مورد اشاره رویکرد معمول و جشنواره‏ای نسبت به عرضه محصولات سینمای ایران که واجد جذابیت های مالی و گیشه‏ای هستند، نبود. در حقیقت توجه به واقعیت های درون‏ خانوادهِ جامعة ایران و معرفی جنبه های مختلف فرآیندهای اجتماعی و زندگی عمومی طبقة متوسط ایرانیان محور برنامه‏ریزی و هدف گذاری رایزنی در توافق با بنیاد سینمایی فارابی بود. از این رو، هر سه فیلم برگزیده شده و به اکران درآمده به نوعی مسائل اجتماعی کنونی خانواده های متوسط جامعة ایران را به نمایش می گذاشتند.

فیلم «خانه خیابان چهل و یک»، داستان درگیری و اختلاف درون یک خانواده که منتهی به مرگ برادری توسط برادر خود شده بود، می کوشید به نقش تأثیرگذار محور خانوادگی در موقعیت «مادر» به عنوان حل‏کنندة مشکلات و مسائل که حتی می تواند به بسیاری از بحران های ناشی از دعاوی متنوع و تفسیرهای حقوقی از رویه های قضایی را که بدون درک الزامات عاطفی و حیات اجتماعی تدوین می شود را با نرمی حل و فصل نماید، توجه شده بود.

«پدر آن دیگری» می کوشید جلوه ای متفاوت از مناسبات درون خانوادگی را به معرض نمایش قرار دهد. کماکان نقش مادر به عنوان عنصر مؤثر در حفظ ثبات خانواده، بموازات کم‏ توجهی ها و ساده ‏انگاری های تربیتی متأثر از دنیای کار و زندگی که سایر اعضای خانواده را در دنیای معاصر به خود مشغول داشته است، رویکرد کارگردان بود که هوشمندانه می کوشید الگوسازی تربیتی در حفظ برابری درون ‏خانوادگی را متذکر گردد. نکتة بسیار قابل توجه و مؤثر از نمایش این فیلم آن بود که تعدادی از مدعوین در برنامه در طول فیلم و حتی در فاصلة تنفس تا برقراری نشست تخصصی با چشمانی اشکبار داستان فیلم را دنبال نموده و حتی در موردی خاص یکی از شرکت کنندگان در برنامه که روان‏ شناسی مقیم امریکا - آلمان بودند با ابراز احساسات فراوان شرایط زندگی کودک قهرمان فیلم را با دوران کودکی و مشکلات درون خانوادگی خویش شبیه‏سازی نموده، به ارائه بحثی جامعه از تاثیر دنیای رسانه ای – صنعتی کنونی بر آینده جوامع انسانی مبادرت نمودند.

فیلم سوم «خداحافظی طولانی»، به مسئلة قابل ملاحظة دیگری از زندگی جاری در جامعه ایران توجه نشان می داد. ایثار و همراهی برای تحمل مصائب و آلام بیمارانی که به هر دلیلی درون خانواده مشکلات جسمی و گاه روانی آنها می تواند به دلمشغولی های سلول خانواده بیافزاید، بُن مایه این فیلم بود. در این فیلم واقعیت پیوستگی ارتباط احساسی میان افراد خانواده در جامعة ایرانی خاصه در طبقه حاشیه نشین محور توجه و فیلم‏ سازی کارگردان آن بود. موضوعی که در دنیای غرب به دلیل روحیة فردگرایانه و دوری از شرایط عادی برای حفظ عواطف انسان‏ دوستانه به عنوان یک دلمشغولی و نگرانی خود را عمیقاً می نمایاند.



١٧:٤٠ - 1396/09/10    /    شماره : ٦٩٢٤٥٨    /    تعداد نمایش : ٣٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
Yalda Nacht

Women

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

biblio

Instagram (Iran_Kultur)

Reise in den Iran

Iran & Kultur

Islamic Scolar schools

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Iran & Kultur/website

شرق شناسی

MenaLib

مرکز فردوسی

studie

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

iranyad.ir

Islamic Republic News Agency

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت