پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title


  چاپ        ارسال به دوست

سخنرانی جناب آقای ماجدی سفیر ج اا در گشایش نمایشگاه های چهار ماهه "مکاشفه و تماشا سفر به درون دنیای تشیع " در برلین

 

 

 

 

جناب آقای ماجدی سفیر ج اا: دین اسلام بر سه پایه اصلی یکتا پرستی، پیامبری حضرت محمد و باور به جهان پس از مرگ نظیر اکثر ادیان دارای شاخه های مختلف گشت. امروزه دو مذهب شیعه و سنی شاخه های اصلی اسلام بر اساس همان سه پایه اصلی در جهان در کنار هم زندگی می نمایند.

یکی از راههای شناخت هر پدیده ای که می تواند بخشی از تحول و گذر زمان را طی سالیان متمادی نشان دهند، تصاویری است از انسان ها، ساختمان ها و آثار دیگری که به صورت تصویر در گذر زمان باقی مانده است. گرچه تصاویر ساکت و بی روح هستند، اما بخشی از حقیقت و تحول را در گذر زمان نشان می دهند.

نمایشگاه مکاشفه و تماشا که امروز شاهد افتتاح آن هستیم را باید در همین نگاه مشاهده کرد. با این حال باید توجه نمود که دنیای تشیع بسیار فراتر و گسترده تر و آثار تمدنی که دین اسلام به بشریت اهدا کرده است، بسیار فراخ تر و پرارزش تر از تصاویری است که مشاهده می شود.

تشیع مذهبی مبتنی بر فلسفه اسلام و وحدانیت، انسان گرایانه و عقل گرایانه بوده که توانسته آثار عظیم علمی، فلسفی، عرفانی، هنری و فرهنگی و نمایشی توام با شعر و ادب را به جهانیان عرضه بدارد.

فرهنگ شیعه، هنر انتقال مفاهیم عمیق مذهبی به شکل پویا و استفاده از عناصر مدرن را در دنیای جدید همواره ضبط کرده است. فضای باشکوه مدارس، مزارها، مساجد و سایر اماکن دینی دنیای تشیع با نشان هایی از تنوع خطوط و فنون اسلامی- ایرانی بر تارک کاشی و کتیبه های سقف و دیواره، به موازات نمونه صنایع و هنرهایی به مثال قالی ها و آیینه ها بر کف و دیوار، یک معنا را در ذهن مشاهده کننده تداعی می کند و آن هم باغ ایرانی است.

باغی که در نگاه ایرانیان باستان، تمثیلی از بهشت بوده است. می توان گفت حکایت زائران اماکن مقدس و طلاب دروس دینی در مدارس این شهرها که فراغت خود را با کتاب های دعا و آثار اخلاقی یا متون علوم متنوع در سایه این دیوارها و رواق ها پر می کنند، دیوارها و رواق هایی که تزئینات باغ ایرانی را به شکل هنرهای تجسمی بر پیکر دارند. زائران در فضای بهشتی منظر این بقاع متبرک و مطالعه میراث اخلاقی و اجتماعی این امامان ، چه چیزی را باز می جویند؟  به تفکر می نشینند و میان " مصداق " و " معنا " رابطه برقرار می سازنند تا به مرحله " دریافتن " برسند. در این فرهنگ، حافظه تاریخی و بازسازی آن نشان از یک چیز دارد: کوشش معقول و مستمر، اما این فرهنگ هرگز اجازه نمی دهد خشونت و هیچ چیز دیگری جایگزین آن کوشش معقول و مستمر گردد مگر مدارا و همزیستی مسالمت آمیز با دیگران.


١٣:٥٧ - 1396/10/22    /    شماره : ٦٩٥٩١٨    /    تعداد نمایش : ١٢٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
Freitagskino

Call for Papers Zweite Internationale Konferenz zu Schiastudien

Der Islam & Deutschland

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

Instagram (Iran_Kultur)

biblio

iqna

Reise in den Iran

Islamic Scolar schools

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Iran & Kultur/website

مرکز فردوسی

studie

شرق شناسی

MenaLib

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

Islamic Republic News Agency

iranyad.ir

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت