يکشنبه ٣٠ تير ١٣٩٨ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title


  چاپ        ارسال به دوست

چهارمین دوره کارگاه‌ تخصصی ایران‌شناسی با تمرکز بر “میراث فرهنگی و هنری ایران در فضای پژوهشی کشورهای آلمانی‌زبان” | 30 ژوئن 2019

 

 

 

 

دکتر گابریله دولد-قدار: 
"بناهای ایرانی در آندلوس العقصی"

آندلوس دارای یک میراث تاریخی و فرهنگی است که به طور سنتی به موری-عربی maurischarabisch اطلاق می شود. من در به کارگیری عنوان رساله خود «ایران-آندلوس» چنین منظوری داشتم: بناهای فرهنگی ایرانی در «آندلوس الاقصی»: تحلیل نتایج پژوهش های مربوط به قرن 8 تا 12، ابتدا موضوع معروف «فریادگر تنها در بیابان» که در حال جلوس «میان همه صندلی ها» بود. به نظر می رسد اغلب پژوهشگران سهمی برای ایران در فرهنگ آندلوسی در کارهای خود قائل نمی شدند: نه تنها اسلام شناسان که اغلب ریشه های عربی دارند، بلکه ایران شناسانی نیز که موضوعات داخلی مربوط به ایران در دوره های پیش از اسلام و اسلامی را بررسی می کنند، این سوال را دنبال نکردند. حتی در ابتدا به من توصیه شد تا اثبات کنم که هیچ اثر ایرانی در غرب پیدا نمی شود. 

 اگرچه پژوهش های علمی سهم زیادی در از میان برداشتن اسطوره ها و پیش قضاوت ها و جایگزین کردن شناخت های دقیق و مطمئن به جای آنها داشته، اما اغلب مطالعات مربوط به شبه جزیره اسپانیا صرفا بر روی آثار اسلامی-عربی، یهودی و در نهایت بربرها بوده است. در مقابل تا امروز توجه کمتری به آثار ایرانی شده است. عربی به عنوان یک زبان مسافرت در منطقه اقتصادی بزرگ بین خراسان تا کوردوبا و عدم شناخت از ریشه های واقعی اسامی، مفاهیم و آداب و رسوم در حین پژوهش روی آثار فرهنگی معمولا محقق را به بررسی منشأ عربی نیز وا می دارد. 

با این حال نگاه متفاوت و توجه به ویژگی ها در حین پژوهش روی تاریخ و معماری بناها، کسانی که آنها را انتقال دادند، ارتباطات مشترک و راه های مستقیم و غیرمستقیم میان «انتقال دهندگان فرهنگ» در شرق و «پذیرندگان» آنها در غرب و مناطق همجوار نتایج خیره کننده ای رقم می زند. در این حین برخی از تصورات در مورد تصرف، اشغال و زندگی روزمره مردم در حکومت موری نادرست شناخته شده است. نه تنها باید به این توجه شود که بخش بزرگی از مسلمانان عرب در آندلوس پیشینه عربی نداشتند، بلکه میراث مهاجر ایرانی از مناطق اصلی اسلامی، موقعیت مناسب خود را پیدا کرد.   

انتقال دانش و مهاجرت میان مهاجرت و مراکز روشنفکری جندی شاپور/صورا/پومبدیتا و کوردوبا و همچنین روابط تجاری پارسی-مدیترانه ای انتقال و تبادل فرهنگ را نشان می دهند: دانشمندان، روحانیون، تجار و هنرمندان که بین این دو جهان در حرکت بودند؛ از ایران از طریق بین النهرین، مصر، در امتداد ساحل شمال آفریقا به اسپانیا. روابط خانوادگی بین المللی نزدیک میان کشورهای دور توسط کایرینر گرنسیا به خوبی مستند شده اند. همچنین واژگان تخصصی فارسی تجارت و «بازار مشترک مدیترانه» برای ما شناخته شده اند.  

نفود و تأثیر ایرانی همچنین از طریق جنگ های نظامی «از بلخ تا طنجه (مراکش)» و از طریق عباسیان در کوفه و بصره از طریق پست های خارجی آنها در خراسان به آندولس رسیدند. مشاغل فرمانروایان استان های آفریقای شمالی شناخته شده اند، همچنین ترکیبات تقسیمات به اصطلاح "ارتش های مصر" با واحدهای ایرانی خود (آسوآیرا، ابنا و حمرا دیلم) و رهبران نظامی به وسیله نام پیشینیان آنها به تفصیل انتقال یا ترجمه شده اند. جشن های نوروزی و مهرگان ایرانی که در آندلوس برپا می شدند، تکه های پازل میراث ایرانی در شبه جزیره هستند. معماری آنجا نیز به خوبی گواه انتقال هنر معماری ایران و فنون ایرانی از سمرقند تا جبل الطارق و آندلوس می باشند. ساختارهای گنبدی شکل بر بناهای چهارطاقی، آجرکاری ایرانی، طاق های تزئینی، قوس های نعل اسبی، تزئینات صلیبی و الگوهای اناری الموتی و غیره.

 


١٥:٢٨ - 1398/04/09    /    شماره : ٧٣٢٢٧٢    /    تعداد نمایش : ٣٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
Iran & Kultur

facebook

Instagram (Iran_Kultur)

Iran & Kultur/website

Der Islam & Deutschland

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

biblio

iqna

Reise in den Iran

شرق شناسی

MenaLib

مرکز فردوسی

studie

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Islamic Scolar schools

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

Islamic Republic News Agency

iranyad.ir

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت