يکشنبه ٣٠ تير ١٣٩٨ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title


  چاپ        ارسال به دوست

چهارمین دوره کارگاه‌ تخصصی ایران‌شناسی با تمرکز بر “میراث فرهنگی و هنری ایران در فضای پژوهشی کشورهای آلمانی‌زبان” | 30 ژوئن 2019

 

 

 

 

دکتر اورز گوسکن:
"سنت به عنوان واسطه «نوآوری» در پذیرش مدرنیسم در ایران قرن بیستم" 

مباحث پراهمیت مربوط فرهنگی  اجتماعی مربوط به سنت و مدرنیته در شرق و غرب، اغلب بدون انعکاس، با «سنت» مخالف «مدرنیته» مواجه می شود. با استفاده از تاریخ اجتماعی و فرهنگی اخیر ایران، این ارائه نشان می دهد که چگونه "سنت" در تحلیل علمی گفتمان های فرهنگی، یک ضد مفهوم نیست، بلکه یک واسطه در پذیرش مدرنیته – و البته نه تنها در ایران - است.  

این سخنرانی به صورت تجربی از منظر فرهنگی اجتماعی دو روند توسعه مهم در ایران اخیر را بررسی می کند:  

از یک سو، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، اهمیت نوآوری های شکلی و موضوعی در ادبیات فارسی در جریان جنبش های قانون اساسی را به تصویر می کشد. صرف نظر از تغییرات عمیق در شرایط بیرونی برای تولید و پذیرش ادبیات از طریق رسانه های جدید آن زمان مانند روزنامه ها و مجلات، ادبیات خود ابتدا در موضوع و سپس در شکل تغییراتی پیدا می کند. اشکال شاعرانه "سنتی" مانند غزل، قصیده و رباعی توسط شاعران سیاسی و اجتماعی آن زمان و از طریق واسطه های سنتی از قبیل تجارب شخصی عشق، عرفان و ستایش حکومت به واسطه ای از مفاهیم "مدرن" مانند آزادی اجتماعی، مشروطه گرایی و ملی گرایی، تبدیل شدند. همچنین در این سخنرانی نشان داده می شود که این نوآوری ها نه تنها در ادبیات فارسی آن زمان، بلکه در بسیاری از سنت های ادبی شرق و غرب و در بسیاری از اشکال ظاهری هنر تولید و پذیرش مشاهده می شود. همچنین به این نکته اشاره می شود که کدام مفاهیم سنتی تاریخ خود را به برخورد ادبی از پدیده های مدرن مانند مشروطه گرایی و ملی گرایی تحمیل می کند.  

و دوم این که این پژوهش نقش میانجی سنت در پذیرش تفکر مدرن به شکل فلسفه در تاریخ علوم انسانی ایران از دهه 50 میلادی را بررسی می کند. به عنوان اولین مثال بررسی انتقادی فسلفه مدرن غرب در اثر «اصول فلسفه و روش رئالیسم» از دو عالم دینی محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری انجام می شود. در گذر از آموزه فلسفه غرب که هر دو عالم دینی آن را به عنوان ریشه مدرنیته غرب در نظر می گیرند، تلاش می کنند، در برابر قدرت مدرن از سوی حکومت پهلوی ملی گرا و همچنین در مقابل حاکمیت مذهبی و چپ ایرانی رهبری عقاید فرهنگی و اجتماعی را در تئوری و عمل در تقابل با مدرنیته به تصویر کشند. این دو عالم دینی کیفیت روشنفکری فلسفه غربی را در کتاب خود با آموزه های فلسفی ملاصدرا از قرن هفدهم از آموزه اصالت بودن که بعدها از قرن 19 گفتمان فلسفه دینی شیعیان را در بر می گیرد، می سنجند. ابتکار طباطبایی و مطهری احتمالا سهم زیادی در تاثیر تفکر ایرانی بر فلسفه مدرن داشته است. اینجا همچنین مشاهده می کنیم که چگونه پذیرش تفکر فلسفی مدرن بر روی آموزه های سنتی اصالت بودن لزوما به عنوان مانعی برای مقابله با تفکر مدرن نیست بلکه شاید دقیقا مقایسۀ فلسفه مدرن باشد با دکترین سنتی بودن که تفکر مدرن را برای بسیاری از محافل در ایران قابل فهم ساخته است.

 


١٧:٢٩ - 1398/04/09    /    شماره : ٧٣٢٢٧٧    /    تعداد نمایش : ٢١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
Iran & Kultur

facebook

Instagram (Iran_Kultur)

Iran & Kultur/website

Der Islam & Deutschland

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

biblio

iqna

Reise in den Iran

شرق شناسی

MenaLib

مرکز فردوسی

studie

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Islamic Scolar schools

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

Islamic Republic News Agency

iranyad.ir

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت