جمعه ١٥ آذر ١٣٩٨ فارسي|Deutsch
صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title


  چاپ        ارسال به دوست

ضرورت آموزش رسانه‌ای و توانمندسازی جوانان مسلمان در آلمان

 

 

 

 

 

بارها درباره تصویرسازی یکطرفه و جانبدارانه رسانه‌های آلمانی از اسلام و مسلمانان بحث شده است. همه می‌دانیم که آنها غالبا تصویری کلیشه‌ای از اسلام ارائه می‌دهند. حال سوال این است که مسلمانان برای مقابله با این تصویرسازی چه کارهایی انجام داده‌اند؟ آیا جوانان مسلمان در شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند تصویری متفاوت از زندگی خود ارائه دهند؟ و آیا آموزش رسانه‌ای برای مسلمانان ضروری است؟

اوایل سال ۲۰۱۷، کای حافظ، استاد علوم ارتباطات و علوم سیاسی در گفت‌وگویی با نشریه تسایت گفت که اسلام، رسانه‌های بدی دارد. به گفته حافظ، رسانه‌های آلمانی، ده‌ها سال است که تنها درباره جنبه‌های خشونت‌آمیز اسلام گزارش داده‌اند. لامیا کادور، محقق اسلامی نیز در یادداشتی در روزنامه زوددویچه تسایتونگ نوشت که رسانه‌های آلمانی همواره از بخش تاریک زندگی مسلمانان گزارش تهیه می‌کنند. او اضافه کرد که برخی رسانه‌ها نیز به صورت زنجیره‌ای عمل می‌کنند و از طریق آن‌ها، اسلام‌هراسی در جامعه گسترش می‌یابد.

علاوه بر این‌ها، ادوارد سعید، اندیشمند و منتقد برجسته فلسطینی-آمریکایی معتقد است که پس از فجایع ۱۱ سپتامبر، رسانه‌های همگانی غرب، چهره‌ای افراطی از مسلمانان ارائه می‌دهند و در اخبار این رسانه‌ها، مسلمانان به طور کلی، بنیادگرا معرفی می‌شوند. البته برخی از اندیشمندان این نظریه‌ها را رد می‌کنند. آنها معتقدند که این نظریه‌ها پایه علمی درستی ندارند. با این وجود اکثر اندیشمندان بر این باورند که در پوشش رسانه‌های غربی از اسلام و مسلمانان مشکلاتی وجود دارد. این اشکال تنها شامل درک نادرست روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از اسلام نیست، بلکه آنها تصویری نادرست از اسلام و زندگی مسلمانان ارائه می‌دهند. اگر در موتورهای جستجوگر، کلمه اسلام را جستجو کنید، به لینک گروهی از نشریات آلمانی برمی‌خورید که به دفعات، تصاویری از زنان محجبه، مساجد و مردان مسلح منتشر کرده‌اند. به طور مثال، یکی از شماره‌های مجله اشپیگل در سال ۲۰۰۷، با عکسی از دروازه براندنبورگ به همراه ماه و ستاره و تیتر “مکه آلمان” منتشر شده بود. با وجود آنکه مسلمانان تنها ۵ یا ۶ درصد از جمعیت آلمان را تشکیل می‌دهند، سردبیران اشپیگل در آن شماره، از اسلامیزه‌شدن آلمان اظهار نگرانی کرده بودند.

مسئله‌ای که بسیار بعید به نظر می‌رسید. حتی شبکه‌های تلویزیونی در آلمان نیز در سال‌های اخیر بیشتر درباره اسلام سیاسی گزارش تهیه کرده‌اند. همچنین در مجلات و روزنامه‌های آلمان نیز، کمتر به ویژگی‌های مثبت مسلمانان پرداخته می‌شود. البته دیدگاه‌های منفی درباره اسلام و مسلمانان معمولا به صورت آنلاین نیز منتشر می‌شوند تا در اختیار طیف وسیع‌تری از مخاطبان قرار ‌گیرند. به طور مثال، مطلب اشپیگل با مضمون اسلامیزه‌شدن آلمان و  مطلب کای حافظ در نشریه تسایت به صورت آنلاین نیز منتشر شدند. همچنین ۸۰۰ نفر از اعضای تسایت آنلاین درباره مطلب کای حافظ با یکدیگر به بحث پرداختند.

از سوی دیگر، براساس نتایج تحقیقات بنیاد فودافون در سال ۲۰۱۲ ،۹۰ درصد از مسلمانان بر این باورند که رسانه‌های آلمانی، تصویر درستی از زندگی آنان ارائه نمی‌دهند. همچنین در رسانه‌های آنلاین نیز، کابران جعلی زیادی دیده می‌شوند که زیر مطالب و گزارشات مختلف، علیه اسلام و مسلمانان نظر می‌دهند. در همین راستا، موسسه گفت‌وگوی استراتژیک لندن، نظریه‌های کابران درباره اسلام و مسلمانان در سایت‌های آلمانی را مورد بررسی قرار داده است. براساس تحقیقات این موسسه، نظریه‌های منفی درباره اسلام و مسلمانان، اکثرا توسط طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان و جنبش دست راستی هویت‌طلبان مطرح می‌شوند.

همچنین بررسی پلت‌فرم آنلاین پلیتیک نتس بر روی ۱۰ هزار نظر منفی درباره ۴۵ عضو بوندستاگ در فیس‌بوک و توییتر نشان داد که این نمایندگان به نفع پناهجویان و مهاجران و علیه احزاب راستگرای افراطی سخنرانی کرده بودند. با این اوصاف، چند سالی است که جوانان مسلمان در اینترنت به دنبال ایجاد تصویری جدید از اسلام هستند. به طور مثال از سال ۲۰۰۹، جایزه مگزین طراحی شده است که به گزارش‌های برتر درباره مهاجرت و ادغام اهدا می‌شود. همچنین سایت‌های اینترنتی مانند قنطره و الشرق تاسیس شده‌اند که گزارش‌های زیادی را درباره زندگی مسلمانان منتشر می‌کنند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی، مسلمانان یا افرادی که پیشینه مهاجرت از خاورمیانه دارند، توانسته‌اند با تصاویر مثبت و عمدتاً طنزآمیز از واقعیت‌های زندگی خود، مخاطبان آلمانی را با جنبه‌های جدیدی از زندگی مسلمانان آشنا کنند. برخی از صفحات طنز مربوط به مسلمانان در فیس بوک بیش از ۹۵ هزار عضو دارند و حتی تعدادی از آنها در شبکه یوتیوب نیز توانسته‌اند، نظر ۳۰۰ هزار مخاطب را جلب کنند. ویدئوهای چنین گروه‌هایی میلیون‌ها ‌بار دیده می‌شود. یک ویدئو در شبکه یوتیوب با عنوان “وقتی نژادپرستی در مدرسه نمایان می‌شود”، ۱.۷ میلیون بازدیدکننده داشته است.

در این ویدئو، معلمی آلمانی در کلاس درس، نظرات نژادپرستانه خود را درباره مهاجران بیان می‌کند. البته این تنها ویدئویی نیست که با مضمون نژادپرستی علیه مهاجران منتشر شده است. یکی از معروف‌ترین فیلم‌های گروه استند آپ کمدی ربل نیز درباره اشاعه نژادپرستی در مدارس بود. در این فیلم معلم یک مدرسه با تعصب و پیش‌داوری درباره پیشنیه مهاجرت دانش‌آموزان صحبت می‌کند. این ویدئو نه تنها صدها بار دیده شده، بلکه بسیاری از بازدیدکنندگان آن را دوباره منتشر کرده‌اند. اکثر جوانان مسلمان فعال در دنیای مجازی، تصاویر و فیلم‌هایی کوتاه درباره زندگی مسلمانان منتشر می‌کنند. البته این فیلم‌ها تنها جنبه طنز ندارند، بلکه درباره واقعیت‌های زندگی مسلمانان هستند.

به طور مثال گروه‌هایی در فیس‌بوک در قالب عکس و فیلم‌های کوتاه، هنجارهای زندگی مسلمانان را برای نوجوانان و جوانان توضیح می‌دهند. این فیلم‌ها و عکس‌ها به صورت گسترده بازنشر می‌شوند. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که همه سایت‌ها، پلت‌فرم‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بدون آموزش صحیح رسانه‌ای ایجاد شده‌اند. جوانان در این صفحات و شبکه‌ها، درباره خودشان توضیح می‌دهند. این توضیحات می‌تواند تصویر بهتری از اسلام و مسلمانان به جامعه آلمان ارائه دهد، با این وجود، فاصله زیادی میان این فیلم‌ها و عکس‌ها با گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های رسمی در غرب وجود دارد. در این شرایط برگزاری کارگاه‌های آموزش رسانه‌ای می‌تواند در توانمندسازی جوانان مسلمان مفید باشد. این کارگاه‌ها می‌تواند با مضمون تبعیض در حوزه‌های مختلف برگزار شود. در سال‌های اخیر، کارگاه‌های مشاوره برای حمایت از افراد آسیب‌دیده از تبعض ایجاد شده‌اند. در این کارگاه‌ها آموزش‌های لازم به مسلمانان و سایر افراد آسیب‌دیده داده می‌شود.

یکی دیگر از شیوه‌های توانمندسازی مسلمانان در آلمان، برگزاری کنفرانس اسلامی جوانان است. در این کنفرانس، کارگاهی برای آموزش رسانه‌ای برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان در آن یاد می‌گیرند تا درباره جنبه‌های مختلف اسلام، گزارش تهیه و تصویری درست و دقیق از اسلام ارائه کنند. در واقع مسئولان کنفرانس اسلامی جوانان تلاش می‌کنند تا جوانان مسلمان و پناهجو را برای کار رسانه‌ای آماده سازند. این کارگاه‌ها همچنین می‌توانند به شکلی تخصصی و علمی در دانشگاه‌ها و مدارس نیز برگزار شوند. در کنار این آموزش‌ها، باید از بازتولید تعصبات و پیش‌داوری در جامعه علیه مسلمانان نیز جلوگیری کرد. به طور مثال، مجله والدین چندی پیش عکسی از زنی مسلمان را منتشر کرد که کودکی در آغوش داشت. این عکس با انتقادات زیادی مواجه شد. این در حالی است که رسانه‌ها باید با انتشار زیاد این تصاویر، به افزایش درک شهروندان از تنوع و تکثر مذهبی در جامعه کمک کنند.

اگر تنوع فرهنگی و تکثر مذهبی در جامعه آلمان، امری عادی باشد، انتشار عکس یک مادر محجبه جنجال‌ساز نخواهد شد. در حال حاضر، حتی وقتی مهاجر یا پناهجویی در سایتی اینترنتی، درباره چگونگی خواباندن کودکان خود سوال می‌پرسد، سایر کاربران درباره پیشینه مذهبی و فرهنگی او سوال می‌کنند. این در حالی است که اگر آموزش‌ها در حوزه رسانه‌ به درستی انجام شود و رسانه‌ها بدون تعصب و پیش‌داوری به وظایفشان عمل کنند، انتشار تصویر یک زن محجبه باعث ایجاد بحث در جامعه نمی‌شود. در این شرایط، مسلمانان عضوی از جامعه محسوب می‌شوند و قطعا جوانان مسلمان بیشتر از گروه‌های افراطی به عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های آلمانی تمایل نشان می‌دهند.

 

منبع:

https://www.ufuq.de/bilder-des-islams-in-medialen-lebenswelten-zwischen-antimuslimischem-rassismus-und-muslimischer-selbstermaechtigung/



٠٤:٣٣ - 1398/05/15    /    شماره : ٧٣٣٨٦٢    /    تعداد نمایش : ٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
Autorengspräch

Praktikum im Iran-Haus in Berlin

Iran & Kultur

facebook

Instagram (Iran_Kultur)

Iran & Kultur/website

Der Islam & Deutschland

اطلاعیه مراسم مرثیه حسینی

biblio

iqna

Reise in den Iran

شرق شناسی

MenaLib

مرکز فردوسی

studie

اسلام‌شناسی و الهیات اسلامی در آلمان

Iran-wissen

Islamic Scolar schools

فصلنامه اشپکتروم ایران

Iran Today

دستورِ زبانِ پارسی

Islamic Republic News Agency

iranyad.ir

farsi

Botschaft

samantarjomah

فارسي بياموزم

اوقات شرعی

sazman

صفحه اصلی|سفر به ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت